Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مسائلی که در دوران غیبت امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه در بین شیعیان رواج یافت، چالش ملاقات با امام علیه‌السلام بود.

به گزارش قدس آنلاین، ‌ یکی از مسائلی که در دوران غیبت امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه در بین شیعیان رواج یافت، چالش ملاقات با امام علیه‌السلام بود. بسیاری از بزرگان و علمای شیعه، از دیدار خود با امام زمان در دوران غیبت کبری سخن گفته‌اند، اما عده‌ای دیگر همچون نُعمانی صاحب کتاب «الغیبة»، ملاقات با آن حضرت در زمان غیبت را ناممکن می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منشأ این اختلاف دیدگاه، احادیثی است که مشاهده‌کننده در روزگارِ غیبت را دروغگو خوانده‌اند. مهم‌ترین سند، آخرین توقیع امام زمان خطاب به نائب چهارم است که در آن، مدعیان ملاقات را دروغگو و افترازننده خوانده است. در برخی احادیث، دعاها و اعمالی برای تشرف به خدمت امام زمان (عج) توصیه شده‌ است و احادیثی ارتباط با امام و مشاهده ایشان توسط پیروان ویژه‌اش، ممکن دانسته‌اند. عالمانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی در کتاب‌های خود فصلی گشوده‌اند و از دیدارکنندگان با امام و چگونگی دیدارها سخن گفته‌اند و به ممکن بودن آن تصریح کرده‌اند.

اما سوای از چالش‌هایی که بین عالمان در مسئله ملاقات وجود دارد، آنچه در معارف دین بر آن تصریح شده است، مفهومی به نام «انتفاع» از امام عصر عجل الله تعالی فرجه در دوران غیبتشان است؛ طی این حدیث، مَثل بهره از نور ولایت امام به مانند انتفاع مردم از خورشید پشت ابر به کار رفته است؛ به عنوان نمونه جابر بن عبدالله انصاری ضمن بیان روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌گوید «از آن حضرت پرسیدم یا رسول الله، آیا در غیبت او برای شیعیانش انتفاعی هست؟ فرمود: بله، قسم به خدایی که مرا به نبوّت مبعوث فرمود، با نور او روشنایی می‌گیرند، به ولایت او در دوران غیبتش منتفع می‌شوند، مانند انتفاع مردم از خورشیدی که در پشت ابر است؛ فَقَالَ (ص) إِی وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ یَسْتَضِیئُونَ بِنُورِهِ‌ وَ یَنْتَفِعُونَ‌ بِوَلَایَتِهِ فِی غَیْبَتِهِ کَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَاب» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‌۱، ص۲۵۳) همچنین در روایتی از خود امام زمان (عج) آمده است که حضرت خطاب به یکی از نواب خویش فرمود «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَتْهَا عَنِ‌ الْأَبْصَارِ السَّحَاب»؛ یعنی وجه انتفاع از من در غیبتم، مانند انتفاع از آفتاب است که ابر آن را از دیده‌ها نهان کرده‌ است. ‌(الغیبة (للطوسی)، ‌ص۲۹۲)

بر اساس این دو حدیث، امام مانند خورشیدی هستند که عالم را منور به نور ولایت خویش می‌کنند و همه چیز را به اذن الله تحت ولایتشان قرار می‌دهند. همچنین دوران غیبت نیز به ابری مثال زده شده که امام از پشت این ابرِ همانند خورشید به شیعیان خویش انتفاع می‌رسانند؛ بنابراین آن عده از شیعیان که دل به ولایت حضرت می‌دهند و بیشتر مسیر تزکیه را طی می‌کنند، در آسمان‌ها اوج گرفته و بهره وافرتری از این نور آسمانی می‌برند. در چنین شرایطی موضوع دیدار با امام عصر عجل الله تعالی فرجه نسبت به انتفاع از نور ولایت امام، کم‌فروغ جلوه می‌کند؛ ‌ همچنان که در دوران حضور جسمانی پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت وحی علیهم السلام، برخی صحابه با وجود آنکه در معیت معصومین (ع) بودند، بهره اندکی از آن انوار مقدس داشتند و گاهی نیز رفتار مخالفی با نظر امام از خود بروز می‌دادند. به شهادت تاریخ، قلیلی از شیعیانِ خاندان وحی انتفاع شایسته از ولایت ایشان بردند؛ از این جهت معیار اصلی، بهره از انوار مقدس امام در عصر غیبت است، هرچند ملاقات هم در جای خود برای مشتاقان آن حضرت سبب مسرّت و توفیق الهی است.

اما آنچه بهره از نور ولایت امام را برای شیعیان تسهیل می‌کند، ‌ درک محضریت آن امام بزرگوار است. این درک محضریت با اصلاح صفات، اخلاقیات و رفتارها حاصل می‌شود. در واقع فرد مؤمنی که به نیت درک محضریت، دل از شهوات و آلودگی‌های دنیا کنده و اقدام به تزکیه و پالایش روح می‌کند و در این مسیر تقوا می‌ورزد، در هر مرحله بهره بیشتری از نور مقدس امام می‌برد و بیشتر تحت تأثیر ولایت آن حضرت قرار می‌گیرد. در مقابل آن، دنیازدگی و آرزوهای طول و دراز دنیوی سبب عدم انتفاع کامل از آن وجود نورانی می‌شود؛ ‌ در فرازی از دعای کمیل می‌خوانیم:  «اللَّهُمَّ عَظُمَ بَلَائِی وَ أَفْرَطَ بِی سُوءُ حَالِی وَ قَصُرَت‌ بِی أَعْمَالِی وَ قَعَدَتْ بِی أَغْلَالِی وَ حَبَسَنِی عَنْ نَفْعِی بُعْدُ أَمَلِی‌ وَ خَدَعَتْنِی الدُّنْیَا بِغُرُورِهَا وَ نَفْسِی بِجِنَایَتِهَا وَ مِطَالِی»؛ یعنی خدایا بلایم عظیم شده است و زشتی حالم از حدّ گذشته و کردارم خوارم ساخته و زنجیرهای گناه مرا زمین‌گیر کرده و حبس کرده انتفاع مرا دوری آرزویم و دنیا با متاع فریبنده‌اش و نفسم با جنایتش و امروز و فردا کردنم در توبه مرا فریفته است.»

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام زمان عج ولایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه دوران غیبت ولایت امام نور ولایت امام زمان آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، عصر پنجشنبه دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس مهمان شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام بودند و مراسم تشییع این دو شهید که به تازگی در مناطق عملیاتی تفحص شدند در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

مردم انقلابی و شهید پرور قم تشییع این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس را از میدان آل یاسین در جوار مسجد مقدس جمکران آغاز کردند و این دو شهید گرانقدر به سمت میعادگاه منتظران ظهور بدرقه شدند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران و سید محمد آقامیری استاندار قم در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله حسینی بوشهری امام جمعه قم بر پیکرهای مطهر این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس اقامه نماز کرد و در ادامه مراسم تدوین در صحن جامع مهدوی این مکان مقدس که به دستور امام زمان (عج) بنا شده، برگزار شد.

آیت الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت و حجت الاسلام اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران در قبور مطهر این دو شهید قرار گرفتند و ابدان این شهدا را در جایگاه ابدی آنها قرار دادند.

گفتنی است یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (15 اردیبهشت)
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شدند
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • آیت‌الله علم‌الهدی‌: حجاب متعلق به فرهنگ ایران است
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • معلمی با کوله باری از خاطرات مبارزه با ظلم و ستم
  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت